Motiverende gespreksvoering

Duurzaam inzetbare medewerkers, daar is iedereen bij gebaat. Jouw medewerkers willen op een goede manier hun pensioen halen en voor jou als werkgever zijn gemotiveerde en competente medewerkers van groot belang, nu en in de toekomst. De training Motiverende gespreksvoering voor leidinggevenden van Zorg van de Zaak Experts helpt jou of de leidinggevenden in je organisatie om je medewerkers te motiveren hun inzetbaarheid te verbeteren.

Gezond langer doorwerken
De pensioenleeftijd is gestegen. Dit levert een grote uitdaging op voor jouw medewerkers. Een ongezonde werk- of leefstijl kan een grote impact hebben op het (niet) functioneren van medewerkers. Jij hebt zelf een cruciale rol om je medewerkers te motiveren met hun werk- en leefstijl hun inzetbaarheid te versterken. In de training Motiverende gespreksvoering leren we je hoe je motiverende gesprekken kunt voeren die leiden tot effectieve en duurzame gedragsveranderingen.

Gespreksmodel
De techniek van motiverende gespreksvoering is een krachtige gespreksvorm om gedragsverandering te bereiken en komt uit de verslavingszorg. Inzetbaarheid hangt samen met gedragscomponenten. Daarom leren we je het ICF-gespreksmodel toe te passen. Geïntegreerd in dit model zijn het functioneren buitenshuis, het dagelijks functioneren thuis, persoonlijke factoren en omgevingsfactoren. We maken je bovendien bewust van extrinsieke en intrinsieke motivatie en het effect daarvan. Aandacht voor deze componenten helpt jou en je medewerkers om te letten op gedragsfactoren die het functioneren kunnen beïnvloeden.

Belangrijke stappen voor motiverende gespreksvoering:

  • signalen herkennen (stress- en energiebronnen)
  • probleem analyseren (met behulp van het ICF-gespreksmodel)
  • van probleem naar oplossing (via de oplossingsgerichte methode)
  • oplossing uitvoeren (motiverende gespreksvoering)
  • borgen van de afspraken

In het kort
Thema’s: leidinggeven, verzuim

Voor: leidinggevenden

Duur: 1 dag

De training Motiverende gespreksvoering is los te volgen, maar kan ook onderdeel uitmaken van onze Menukaart duurzame inzetbaarheid.

Resultaat
Na de training ben je in staat om dreigende uitval te herkennen, met je medewerkers in gesprek te gaan en hen te motiveren hun duurzame inzetbaarheid te versterken. Zo help je verzuim te voorkomen.

Meer informatie over de training Motiverende gespreksvoering?
Wil je meer weten over onze training Motiverende gespreksvoering? Neem vandaag nog contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek.

Wilt je meer weten over onze dienstverlening?

Stuur ons een bericht